"A magyar konyha az olyan emberé, aki keményen dolgozik, aki húz, aki mértékkel, beosztással él de amikor ünnep van, akkor áldoz. Áldoz, nem a hasának, hanem a barátainak, a vendégeinek, a barátságnak, az egymást erősítő együttlétnek, áldoz a hagyományokat őrizve, és merészen rögtönöz. Tud ünnepelni úgy, hogy az ünnep évek, évtizedek múlva is külön emlékként marad meg. Tudjuk hát megülni az ünnepet, és tudjunk helytállni a hétköznapokon; legyünk gondtalanok az örömben, és gondosak az öröm kimunkálásában..."
Szakál László: Régi ünnepek a konyhában

Wednesday, September 26, 2012

23. eszterházy rostélyos...

Hozzavalok:

1,60 kg rostelyos szinhus
200 g zsir
100 g vaj
100 g tisztitott voroshagyma
250 g tisztitott sargarepa
250 g tisztitott petrezselyemgyoker
100 g liszt
2 db citrom
3dl zoldszilvani feherbor
7 dl tejfol
1,5 l csontle
so, orolt bors, baberlevel, cukor, mustar, petrezselyemzold

Elkeszites:

A felszeletelt rostelyosokat kiklopfoljuk , sozzuk, lisztbe martjuk, mindket oldalat elosutjuk.Az elosutott rostelyosszeleteket a zsirbol kiszedve megfelelo nagysagu labasba helyezzuk, fedovel letakarjuk.A visszamaradt zsirhoz keves vajat teszunk, majd liszt hozzaadasaval vilagosra piritjuk.Beletesszuk a finomra vagott voroshagymat, tovabb piritjuk, csontlevel es feher borral felengedjuk.Megsozzuk, baberlevellel , orolt borssal izesitjuk, felforraljuk, a rostelyosokra ontjuk.Fedo alatt mersekelt tuzon paroljuk.Ha a levet elfotte, keves csontle vagy feher bor hozzaadasaval potoljuk.A vegyes zoldseget finomra meteljuk(julienne)vagjuk.A zoldseget vajon finomra vagott voroshagymaval gyengen sozva, borsozva, finomra vagott zoldpetrezselyemmel  felig puhara paroljuk.Ha a rostelyos majdnem puha , hozzaadjuk a tejfolt, beletesszuk a felig megparolt vegyes zoldseget, izesitjuk orolt borssal, cukorral, mustarral, szurt citromlevel, keves reszelt citromhejjal.Mersekelt tuzon a rostelyost a martassal keszre paroljuk, ugyeljunk arra, hogy a rostelyos leve tartalmas, rovid, tejfolos, kisse pikans legyen.
Koretnek makaronit, spagettit, parolt rizst,vagy petrezselymes burgonyat adunk .


Modositasaim:

En itt is olajat hasznaltam a zsir helyett.Amikor a hus eleg jo puha volt, ehhez adtam hozza a metelt zoldseget, egy edenyben keszitettem.Nekem most nem volt bor, igy csak csontlevel ontottem fol, potoltam, ha elparolgott.A vegen a rostelyost vekonyan szeleteltem.
Nagyon kulonleges , valoban pikans izt kaptam.

Keszites nehezsegi foka:nehez

No comments:

Post a Comment